"Tudtad, hogy...?"
...a királynévíz vagy magyar víz (franciául: eau de Hongrie vagy eau de la Reine de Hongrie) volt az első európai alkohol bázisú parfüm. Megjelenése a 14. század végéhez köthető. A legenda szerint a parfüm Piast Erzsébet (1305-1380) magyar királyné parancsára készült el. Hivatalosan először az akkori Magyarországon kívül 1370 környékén jelent meg, amikor V. Károly francia király vásárolt magának belőle, és évszázadokon át ismert volt egész Európa területén egészen a 18. századig. Számos mesében is feltűnik, mint pl. a Grimm testvérek Csipkerózsikájában, amikor a királylányt mély álomba zuhanásából királynévízzel próbálják felébreszteni.
...a parfümök osztályozása céljából a Francia Parfüm Társaság első, 1984-ben megjelentetett kiadványa kizárólag női illatokat tartalmazott, és csak 1990-ben adtak hozzá a férfiillatokat!
...a parfümgyártásban évszázadok óta alapanyagként használt ámbra, valójában az ámbráscetek által a bélfal védelmére kiválasztott szürke, néha feketés, viaszos állagú illatos anyag, ami megakadályozza a parfümben az illatok felbomlását. A tudósok régóta keresik e ritka, drága alapanyag (kilója kb. 10 ezer dollár) ipari anyaggal történő kiváltását.
...létezik már illatos mobil! A Fujitsu F-022-n külön felcsatolható kis telefon-ékszeren belül helyezkedik el egy parfüm chip,amit az egyéniesítés jegyében, a magunk által kiválasztott illattal láthatunk el!
...egy parfüm általában 30-100 féle anyagot tartalmaz, de van 250, sőt akár 350 komponensű formula is!
...a világon először Fülöp-Ágost francia király adott ki működési engedélyt parfümkészítő társaságnak, 1190-ben!
...egy francia parfümkészítő vállalatnak sikerült megragadni azt az illatot, ami egy új Apple-termék kicsomagolásával jár. Ez magában foglalja a dobozt borító müanyag, a kartonlapra nyomtatott festék, a dobozon belül található műanyag és papír szagát és természetesen az aluminium laptop együttes illat-élményét!
...1 kilógramm rózsaolaj előállításához 2-5 tonna rózsaszirom szükséges!
...Egyiptomban a parfümtartó edényekről már a Kr.e. IV. évezredből is ismerünk adatokat. A legősibb parfüm formula a bizonyos Kyphi, összetételéhez több mint 60 féle aromát használtak!
...minden embernek sajátos, specifikus illata van. A bőr tulajdonságaitól, a táplálkozástól és az életviteltől is függ. Az a parfüm, mely az egyik felhasználón fantasztikus illatot áraszt, a másiknál teljesen másképp nyilvánulhat meg!
...a gáz-fázisú chromatográfia segítségével kb. 100.000 illatot különböztethetünk meg!
...egy amerikai dizájnert -Daniel Peltz professzort -megihlettek a svéd üvegfúvók, és a nyersanyagot tőlük begyüjtve, izzadtság illatú parfümöt szeretne készíteni!
...800 kg, azaz 8 millió darab jázmin szükséges 1kg jázminolaj előállításához!
Legyél a szerkesztőnk!
Vannak érdekes, hasznos információid, híreid az illatok világából? Nagyon szívesen fogadjuk ha megosztod velünk, hogy továbbíthassuk ebben a rovatban! Legyél a szerkesztőnk! Írj (a forrást is megjelölve) a "Hozzászólások"-ba, vagy az alábbi címre: fmclub@gmail.hu !
Egy kis történelem...:
Mi is az a parfüm?
A latin "per fumum" kifejezésbõl ered, ami annyit tesz: "A füstön át", vagy "Füst révén." Ugyanis a parfüm régi formája nem volt más, mint illatos füst (tömjén) amelyet füstáldozatok bemutatásához és a halottak bebalzsamozásakor alkalmaztak, kábító illattal megtöltve a levegõt. Már ezer éve különleges metszett üvegcséket készítettek az illatszerek méltó tárolására, melyet a mai kozmetikai ipar a tökélyig fejlesztett.
A parfüm bódító és izgalmas, erotikus és csábító, amelyben egyesül a természet és a modern vegyészet megannyi titka. A finom illatszerekben gyümölcsök, virágok, mohák, különleges kérgek illata keveredik egymással, sajátos, utánozhatatlan harmóniát alkotva. A parfümök története ötezer évnél is régebbre tekint vissza. Az elsõ parfümfajta a tömjén volt, ennek édes illatával jártak az emberek az istenek kedvében.A perzsák megajándékozták a világ szép hölgyeit és férfiúit a parfümökkel és ezzel hadjáratot indítottak a testszag ellen. Miután az arabok bevezették a kozmetikába az alkoholt, az illatos vizek az egész iszlám világban elnyerték a gazdag házak urainak és a háremek hölgyeinek kegyét. A régi Germániában megelégedtek a nyírfavízzel és a gyógyfüvekbõl nyert fõzetekkel. Az inkák halottaikat illatkivonatokkal bebalzsamozták, az aztékok pedig erõs illatszerek belégzésével végeztek aroma terápiát. Mind kedveltebbekké váltak az illatos vizek a világon. 1189-ben Szaladin szultán követe útján egy hordócska pézsmát küldetett a kelet-római császárnak, mint a legdrágább ajándékot. A parfüm ezzel meghódította Európát és a világot. A kiváltságosok híres parfümgyártóktól vásároltak magunknak illatot.
A XVI. században élõ, híres olasz illatszerész, Mauritius Frangipani oldotta fel elõször égetett szeszben az illatanyagokat. Így õt tekinthetjük a mai parfüm szülõatyjának. A régi idõkben az emberek - már akik tehették - mértéktelenül bántak az illatszerekkel: illatosított vízben fürödtek, testükön, hajukon kívül illatosították az ágyaikat, a házukat, a hintójukat, sõt még a lovaikat is. Az illatszerész igen megbecsült szakma volt, amit gyakran papok, orvosok, patikusok és más tudós emberek gyakoroltak. Teltek az évek, újabb és újabb illatkompozíciók jelentek meg.
A két világháború között a parfümök vásárlói célcsoportja a munkásnõ lett. A szocializmusban a Krasznaja Moszkva kölnik illata terjengett közép-Európában. Ami egykor úri kiváltság volt, mára minden nõnek természetes.
A kezdetektől napjainkig
A középkorban a növényeket fertõzõ betegségek megelõzésére használták, míg keleten a parfümök inkább érzéki örömök ígéretét hordozták. Az Egyház elítélte az alkimistákat. Ezen idõszak alatt a keresztes lovagok új alapanyagokat és illat elõállító technikákat hoztak keletrõl. A kínaiak és arabok nyomában járva az európai alkimisták is rátaláltak az etil alkoholra és a desztillációra. Marco Polo utazásai hatalmas lökést adtak a fûszerkereskedelemnek. Úgy hitték, hogy a kellemes illatoknak fertõtlenítõ hatásuk van és megvédenek a járványoktól. A gazdagok “illat labdákat” hordtak magukkal melyet pézsmával, ámbrával vagy aromás gyantával töltöttek. Az illatok használata új életstílust vezetett be. A költõk szenvedélyesen ünnepelték a nõiességet. Az Egyház szigorú figyelmeztetése ellenére a korabeli hölgyek és urak illatos fürdõket vettek, hogy elmerülhessenek az érzéki élvezetekben.
A Reneszánsz idõszak alatt királynõk és kurtizánok versengtek az elsõ itáliai alkimisták által elõállított titkos képletek megszerzése érdekében és felfedezték az Ázsiából és Amerikából behozott illat alapanyagokat. A reneszánsz új életszemléletet hozott. Építészek, mérnökök, mûvészek és tudósok utazgattak szerte Európában. A hatalommal, pénzzel bíró patrónusok hatására a mûvészetek felvirágoztak. Az elsõ kémiai értekezések elkezdték kiszorítani az alkímiát és annak receptjeit. Vasco de Gama, Columbus, Magellán, mind híres felfedezõ, új alapanyagokat hoztak Amerikából és Indiából : kakaót, vaníliát, Peru balzsamot, dohányt, borsot, szegfûszeget, kardamomot ... Az udvarban híres kurtizánok és befolyásos asszonyok versengtek egymással a szépség … vagy a mérgek titkának megszerzéséért. A spanyol és olasz parfümkészítõk elhagyták hazájukat (és a Medici családot) és üzletet nyitottak Párizsban. A parfümmel illatosított kesztyûk hamarosan egész Franciaországban elterjedtek.
A klasszicista idõkben Versailles-ban az illatok kultusza mámorító magasságokba emelkedett. A kesztyû-, illat- és púderkészítõk szövetségbe tömörültek, és együtt fejlesztették tovább tudásukat. Versailles lett a világítótorony, diktálva a divatot, szokást és praktikákat. Négy év alatt a Napkirály csak egyszer fürdött! Mindenki ápolatlan volt, így a férfiak és nõk túlzó mennyiségû parfümöt és kozmetikumot használtak. A Parlament felhatalmazta a kesztyûkészítõ mestereket a parfümkészítõ titulus használatára, melyet késõbb "púderkészítõre" módosítottak. Montpellier és Grasse versengtek az olyan medicinális növények kultúrájának megteremtéséért, mint a szegfû, viola, jázmin, rózsa, tubarózsa és leander.
A felvilágosodás kora. Frizurák, make-up és parfüm. Ezen idõszak alatt a nõk lelkiismeretesen követték a csábítás kódexének mesterfogásait és meghajtották fejüket a divat önkényuralma elõtt. XV. Lajos udvarát csak “parfüm udvarnak” hívták. A parfümök naponkénti váltása kötelezõ volt. WC ecetek kezdtek elterjedni. Ez volt a gondtalan boldogság és ünneplés kora, melynek központja Marie Antoinette volt. A magazinok és újságok szolgáltak a nõi elegancia kánonjának meghatározóiként, melyet aztán kínos pontossággal tartottak be. A higiénia újra divatba jött. Az illatízlés több kifinomult kompozíciót hozott létre, mely nagyban hozzájárult az elsõ híres párizsi illatházak jövedelmezõségéhez. A Grasse vegyészek jól prosperáltak. Sikerült továbbfejleszteniük a virágillatosítás és desztillálás technikáit. Kölnben Jean-Antoine Farina elindította az "Eau de Cologne"-t.
Elérkezett a romantika kora. A napóleoni idõkben a birodalom és az udvar túlzásai véget értek. A romantikus kor virágszerû hölgyei visszafogottabb illatokat kerestek, mely jobban kifejezte egyéniségüket. 1789 – ebben az évben a puskapor illata lengte be a francia forradalom hajnalát. Az illatokat lenézték. Visszatértük a Konzulság és Császárság idejére tehetõ. Az uralkodónõ, Josephine, vagyonokat költött egzotikus illatokra, Napóleon pedig szinte függõségbe került az eau de Cologne-nal való masszázzsal. A brit higiénikusok újraélesztették az illatos fürdõk népszerûségét. A romantikus kor alatt a nõk elvesztették érdeklõdésüket a smink és az erõs illatok iránt. Ábrándosak és sápadtak voltak, kezükben enyhén illatosított zsebkendõvel jártak.
A Modernkorban a XIX. század vége felé az illatipar egyre inkább a középosztálybeli hölgyeket vette célba. Feltûntek az elsõ szintetikus illatösszetevõk. A Második Birodalmat egy rövid ám intenzív idõszakra átitatta a vetiver és a pacsuli. Mindez véget ért a század második felére, mikor is a megerõsödött középosztály kifinomultabb illatok után mutatott keresletet. Virágzásnak indult a luxusáruk kereskedelme és a parfümkészítést egyre inkább mûvészetként tartották számon. Új, eredeti illatok tûntek fel, mint a kumarin, heliotropin, vanília, ionon és az elsõ aldehidek – ezeket vadonatúj kémiai eljárásokkal nyerték és megindították az illatanyagok forradalmát. Ez volt a modern parfümkészítés születése.
Az FM életének mérföldkövei
-
1997 - az FM Group születése
-
2004 - MLM rendszer indítása
-
2008 - az FM FOR HOME termékcsalád megalakítása
-
2009 - elkezdi a működését a Golden Tulip Alapítvány
-
2010 - létrejön az FM Make Up termékcsoport
|